Follow:
Sport

Wat zijn de 6 beste tips om te herstellen na een zware training?

sporten

Als je weer eens hard je best hebt gedaan in de sportschool wil je natuurlijk geen spierpijn. Je wilt eigenlijk dat je spieren zich zo snel mogelijk gaan herstellen. Daar zijn verschillende manieren voor, waarbij jij de manier moet vinden die het best bij jou past.

sport

1.Eiwitten eten

2.Spieren masseren

3.Slapen

4.Zwemmen

5.Voldoende drinken

6.Genoeg rust

 

Tip 1 Eiwitten eten

Eiwitten spelen een grote rol in veel processen in je lichaam. Na het sporten gebruikt je lichaam eiwitten om je spieren te herstellen en verder op te bouwen. Daarna hebben je spieren en organen weer nieuwe eiwitten nodig. Een volwassene bestaat uit twaalf kilo eiwit. Wist je dat al? We hebben elke keer nieuwe eiwitten nodig om de cellen te laten herstellen en te herbouwen. Het lichaam breekt oude en beschadigde eiwitten af en vervangt deze door nieuw eiwit.

Hoe verlies je eiwitten?

Door middel van je haren, nagels, huidschilfers, zweet en urine.

Hoe krijg je weer eiwitten in je lichaam?

Via je voeding.

Waar zitten eiwitten in?

Er zijn honderden producten waar eiwitten inzitten, dus hierbij een klein overzicht:

  • (magere) kwark
  • zalm
  • tonijn
  • kip
  • biefstuk
  • proteïneshake
  • eieren
  • noten
  • tofu
  • bonen
  • pindakaas

 

Tip 2 Spieren masseren

Massages bevorderen het spierherstel.  Door diep in de spieren te wrijven en kneden zorg je voor het versnellen van het spierherstel. Je kunt de knopen in de spieren wegmasseren en de algehele spierspanning verlagen. Het beste is om dit door een goede masseur (sportmasseur) te laten doen, maar je kunt ook jezelf masseren door middel van massageapparatuur (foamroller).

 

Tip 3 Slapen

Slaap is het belangrijkste onderdeel van je training om te herstellen. Slaap zorgt ervoor dat je spieren weer herstellen en dat je elke keer meer spiermassa kan opbouwen. Wil je meer weten?

 

Tip 4 Zwemmen

Als je lekker gaat zwemmen dan masseert het water als ware je lichaam. Borstcrawl is goed voor de arm- en beenspieren. Bij rugslag ontspant je hele rug. Vlinderslag zorgt niet voor herstel van spieren, want het is een zeer krachtige slag.

 

Tip 5 Voldoende drinken

Als je goed bezig bent met sporten, voel je vaak het zweet langs je gezicht lopen. Een vies gevoel, maar tegelijkertijd ook lekker. Op dat moment ben je goed bezig.Tijdens het sporten verlies je veel vocht en om optimaal te kunnen functioneren moet je genoeg water drinken. Een volwassene heeft gemiddeld 1,5 liter water per dag nodig. Als je sport verlies je meer vocht, dus moet je ook meer water drinken.

Water zorgt voor het verminderen van de spierpijn, een betere stoelgang en het water vervoert alle afvalstoffen uit je lichaam naar de uitgang.

 

Tip 6 Genoeg rust

Als je veel sport moet je ook voldoende rust nemen. Het heeft ook geen zin om dagelijks dezelfde spiergroepen te trainen. Het herstel van de spieren na een training duurt vaak 48-72 uur. Dus als je elke dag wilt trainen in de sportschool vergeet dan niet te switchen tussen spiergroepen.

Als je je lichaam rust geeft, kunnen de spieren groeien en kun je de volgende training steeds een beetje zwaarder maken. Je wordt steeds ietsje sterker, doordat je spiermassa opbouwd.

 

Volg deze 6 tips op en wie weet heb je straks minder spierpijn en bouw je meer spiermassa op.

 

Weet jij zelf nog een paar goede tips om je spieren te laten herstellen na een zware work-out?

If plan A didn’t work, the alphabet has 25 more letters!

 

 

 

Share:
Previous Post Next Post

You may also like

1 Comment

  • Reply 17 weetjes en feitjes over gezondheid - Healthy Teacher.nl

    […] helpen na een zware training voor een goed herstel van de […]

    3 februari 2016 at 10:59
  • Leave a Reply