Follow:
Mental health, Personal

Waarom zou je mediteren?

mediteren healthyteacher

Op dit moment ben ik bezig met gezonde voeding, sporten en mijzelf verder te ontwikkelen.  Mijn nieuwsgierigheid naar lichaam en geest wordt steeds groter. Steeds meer mensen om mij heen begonnen met mediteren en verdiepten zich in spiritualiteit. Op een gegeven moment  wilde ik er meer over weten en ging ik naar een seminar over spiritualiteit, van Daan Gorter. Bij de seminar kreeg ik interessante informatie en kon ik kennis maken met meditatie. Ik wil je met deze blog kennis laten maken met meditatie.

 

Wat is meditatie?

Veel mensen beschouwen meditatie als iets dat alleen geschikt is voor monniken in de bergen in het Verre Oosten, anderen daarentegen denken dat het te maken heeft met de hippies uit de jaren 60. Of je vindt het gewoon zweverig,  dat kan ook.

Meditatie staat eigenlijk voor genezen; het komt van het Latijns mederi.

Het is een genezingsproces, zowel spiritueel, mentaal als emotioneel.

De bedoeling van mediteren is dat je op een juiste manier gebruik maakt van de geest. Hoe doe je dat? Door niet je gedachten te negeren, maar juist door controle te krijgen over je eigen gedachten. Je moet proberen rust te vinden en je gedachten in de juiste banen kunnen laten leiden.  Je kunt dat natuurlijk niet in één keer. Als je vaak genoeg oefent, zul je in staat zijn je gedachtestroom te vertragen en je innerlijke rust te vinden.

 

Wat is belangrijk in het begin van mediteren?

  • Het oefenen van de juiste ademhalingsoefeningen.
  • Het leren van focussen en concentratie.

 

Wat leer je tijdens mediteren over jezelf?

Je leert de waarheid over wie en wat je werkelijk bent.

Je krijgt antwoorden op de volgende vragen:

Wie ben ik? Waar ben ik? Waarom ben ik hier? Waar kom ik vandaan en waar ga ik naar toe?

Tijdens een spirtuele reis krijg je antwoorden op de vragen. Je moet de vragen helder voor ogen zien en ze vervolgens loslaten. Ze worden vanzelf beantwoord. Oke, dit moet ik zelf nog meemaken. Zo klinkt het wel heel zweverig.  We gaan het meemaken of het ook echt zo is.

 

Meditatieve ontspanningsoefening van Mike George

Het is een makkelijke oefening die je overal kunt uitvoeren als je stress of spanning voelt opkomen. Kom tot rust met deze relaxte oefening.

  • Neem comfortabel plaats op een rustig plekje, op een stoel.
  • Doe twee minuten je ogen dicht, probeer te lichaam en geest te onstpannen door stil en rustig te blijven zitten.
  • Richt met gesloten ogen je aandacht op je tenen.
  • Span de spieren van jouw tenen stevig aan en onstpan ze daarna.
  • Doe dat nog een twee keer.
  • Ontspan daarna bewust je spieren van je tenen.
  • Doe dat op een geleidelijke manier met je hele lichaam: span de spieren van je kuiten aan en onstpan ze daarna. Doe hetzelfde met je dijen, billen, buik, borstkas, armen, schouders, rug, handen, onderarmen, kaken, ogen en voorhoofd.
  • Let op dat je heel onstpannen op je stoel zit en dat de aandacht gericht is op het midden van je voorhoofd.
  • Richt je uitsluitend op jouw gedachten, laat ze naar je aandachtsveld drijven en visualiseer dat ze in het niets oplossen.
  • Laat de rust toe en luister naar de stilte.
  • Als een gedachte je aandacht opeist, laat die dan komen en weer gaan.
  • Concentreer je daarna weer op de stilte van je geest.
  • Accepteer je innerlijke ontspanning met rustige gedachten.
  • Probeer na een paar minuten weer je bewustzijn terug te brengen naar het hier en nu.

 

Hoe voelde dat? Ik hoor graag je ervaring hierover. Het werkt bij iedereen anders, het kan zo zijn dat dit geen effect op jou heeft.

 

Hoe is meditatie voor mij?

Ik ben 2 weken geleden begonnen met mediteren. Er gaat nu serieus een hele nieuwe wereld voor mij open. Ik vond het vroeger altijd zweverig en dacht dat het niet voor mij was weggelegd. Totdat ik er meer over kwam te weten en mij erin ging verdiepen. Van mediteren kom ik tot rust. Als ik regelmatig mediteer,  kan ik mij nog beter concentreren en focussen op dingen.  Ik leer controle te krijgen over mijn eigen gedachtengang. Mijn positieve en negatieve gedachten probeer ik door middel van meditatie in de juiste banen te leiden. Door middel van vaak ademhalingsoefeningen te doen, 5 minuten te mediteren en tot rust te komen, merk ik dat mijn faalangst langzaam verdwijnt. Verder ben ik veel rustiger en stress ik minder, tijdens bepaalde situaties.

Je verandert als persoon, maar ik ervaar het als zeer positief. Ik word rustiger van binnen en neem meer weloverwogen beslisslingen.

Welke muziek luister ik tijdens het mediteren? Ik luister muziek van de app meditation music,  van de Google Play Store. Je hebt heel veel verschillende gratis apps die je kunt downloaden.  Ik zou zeggen, download er een paar en vind de muziek die jij prettig vind om tot rust te komen.

Wil je nog meer weten over meditatie? Dan heb ik een lijstje voor jou van andere leuke blogs over meditatie.

Blogbewust – mindfulness oefeningen door Thich Nath Hanh

Inspirerend leven – 6 redenen om niet te gaan mediteren

SoChicken – Eenvoudig leren mediteren

 

Meditation and concentration are the way to a life of serenity – Baba Ram Dass

 

Met mediteren vind je innerlijke rust. Er zijn verschillende vormen van mediteren, dus vergeet niet om goed onderzoek  te doen en desnoods probeer je er een paar uit. Je vindt de jouwe wel!

 

Bron: Praktisch handboek meditatie en spirtuele ontwikkeling, Mike George

Bron: foto 1, foto 2

Share:
Previous Post Next Post

You may also like

No Comments

Leave a Reply