Follow:
Healthy Food

Wat doet suiker met je lichaam?

stevia

Als je wat wilt eten, bedenk dan dat bijna overal suiker in zit. Hoewel suiker niet goed is voor je lichaam, geeft het toch veel smaak aan je eten. Je lichaam is vanaf het moment dat je wordt geboren gewend aan suikers. Hoe dat kan? Moedermelk bevat ook suikers. Suikers zorgen voor een energieboost, maar ook weer voor een suikerdip. Suikers zijn killer voor je body!

suiker

Welke soorten suiker zijn er?

Suikers hebben vele schuilnamen. Ken jij bijvoorbeeld de volgende benamingen?

  • Cassonade
  • Demerara
  • Dextrose
  • Galactose
  • HFCS (High Fructose Corn Syrup)
  • Maltodextrine
  • Melasse
  • Sacharose

Wat gebeurt er met suiker in je lichaam?

Bedenk je dat je een lekker dropje naar binnen werkt. Op dat moment raakt je tong iets zoets en zenden je smaakpapillen een berichtje naar je hersenen: jammie! Op dat moment beloon je jezelf met het beloningshormoon dopamine. Het dropje vervoert zich langzaam naar je buik, waar het wordt verdund door je spijsverteringssappen. Vanuit daar gaat het naar je dunne darm. Twee soorten suikers die wij vaak binnen krijgen zijn glucose en fructose.

Glucose behoort tot de koolhydraten. Het is een simpele koolhydraat dat voornamelijk ontstaat in ons lichaam bij de vertering van andere koolhydraten.

Wat gebeurt er met glucose?

  • Glucose wordt omgezet in energie.
  • Als je veel zoete tussendoortjes neemt, krijgt je lichaam een overdosis aan suiker. Dat zorgt voor een grote energieboost in een korte tijd, dat daarna omslaat in een ‘sugar crash’.
  • Bij dit proces komt insuline vrij . Dit hormoon regelt onder andere de glucose-stofwisseling. Insuline blokkeert de productie van leptine (hongerhormoon) dat je brein vertelt dat je genoeg hebt gegeten.
  • Insuline heeft ook een negatief effect op je brein, omdat bij langdurig suiker-gebruik het aantal dopaminereceptoren in je brein afnemen. Je kunt daardoor verslavingsachtige verschijnselen tot gevolg krijgen.

Fructose is een vorm van suiker die je lichaam kan omzetten in brandstof. Deze soort suiker zit ook in fruit.

fruit

Wat gebeurt er met fructose?

  • Fructose leidt zich via de bloedstroom naar de lever. De lever werkt hard om de fructose te kunnen verteren en het om te zetten in energie.
  • Te veel fructose is niet goed voor je lichaam. Het kan zorgen voor leververvetting, doordat er vetbolletjes gaan groeien (lipogenese). Andere gevolgen van te veel fructose zijn een grotere kans op een hartaanval of beroerte, omdat je HDL cholestrol wordt verlaagd en de productie van triglyceriden wordt verhoogd.
  • Je lever vraagt nu om extra insuline. Je alvleesklier, de producent van insuline, gaat overwerken. Dit kan voor problemen zorgen, zoals ontstekingen in je lichaam en een hoger risico op obesitas en diabetes.

Te veel suikers zijn schadelijk

Wanneer je te vaak te veel suikers binnenkrijgt kan dat zorgen voor nadelige gevolgen.  Ik noem hieronder een aantal belangrijke gevolgen:

  1. Suiker zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel in een korte tijd heel snel stijgt. Je bloedsuikerspiegel moet naar beneden gehaald worden, door het hormoon insuline. Als dit hormoon vaak genoeg in actie komt, zorgt het ervoor dat je lichaam extra vet opslaat. Het snelste bij je lovehandles. Dus zeur je altijd over je lovehandles? Dan is het nu tijd om in actie te komen en minder suikers te gaan eten.  Daarbij zorgt insuline voor veroudering (dat wil je niet).
  2. Als je veel suiker opneemt, verstoort je de mineraalbalans in je lichaam. Dat betekent dat je lichaam minder snel calcium en magnesium opneemt. Die twee mineralen heb je natuurlijk wel nodig om je botten stevig te houden.
  3. Overproductie van insuline kan er voor zorgen dat je andere hormonen uit balans raken in je lichaam. Bij vrouwen boven de 40 jaar oud kan dit zorgen voor een lager libido.
  4. Suiker verhoogt het risico op kanker en hart- en vaatziekten. Hart- en vaatziekten zijn de nummer één doodsoorzaak onder Nederlandse vrouwen!
  5. Wanneer je te veel suiker binnen krijgt worden endorfines overgestimuleerd. Endorfine is het snelst werkende antistresshormoon. Dus dat kan leiden tot onrustigheid, labiliteit en nerveusheid. Dat niet alleen: ook kan het zorgen voor concentratieproblemen, watten in je hoofd, depressiviteit en lusteloosheid.
  6. Suikers kunnen worden omgezet in vetzuren. De kans op aderverkalking wordt hierdoor groter. Dit kan leiden tot een hersenbloeding of een hartinfarct.
  7. Te veel zoetigheid kan zorgen voor een ontregeld honger- en verzadigingsgevoel, waardoor het niet meer voelt alsof je genoeg gegeten hebt. Je verlangt daardoor meer naar suiker.
  8. Diabetes 2 is een ander gevolg van te veel suikers.

249894925_96946c055f_z

 

Wat kun je nemen in plaats van slechte suikers (geraffineerde suikers)?

Het is belangrijk dat je geraffineerde suikers en zoetigheid zo veel mogelijk vermijd. Heb je toch behoefte aan zoetige snacks? Kies dan voor gedroogd fruit, honing (niet te veel), groene stevia, kokosbloemsuiker of palmsuiker. Ook kun je altijd nog dadels of rozijnen gebruiken. Je lichaam heeft wel suikers nodig om goed te kunnen functioneren. Kies een natuurlijke variant van suiker die niet bewerkt is. Deze zorgen er niet voor dat je bloedsuikerspiegel niet in één keer omhoog schiet.

Ik ben in één keer van geraffineerde suikers afgekickt. Ben je benieuwd hoe ik dat deed? Lees dan mijn blog ‘Binnen 30 dagen van snoeperd naar health freak’. Voor inspiratie voor je eigen maaltijden kun je ook mijn eetdagboek bekijken.

Het beste is om te minderen met het eten van suiker, maar vermijden is bijna onmogelijk. Ik heb een aantal lekkere gezonde recepten voor jou verzameld. In deze recepten worden alleen maar gezonde suikers gebruikt.

Gaat het jou lukken om te minderen met suikers, of helemaal te stoppen?

Bronnen: Foto 1, foto 2, foto 3, foto 4

Share:
Previous Post Next Post

You may also like

No Comments

Leave a Reply