Follow:
Sport

Slaap is het belangrijkste onderdeel van je training

Slaap is het belangrijkste onderdeel van je training

Je wilt natuurlijk het beste resultaat halen met trainen. Ben je goed bezig met sporten, steek je tijd in gezond eten en volgt er weinig resultaat? Heb je al naar je slaapritme gekeken?  Slaap is een belangrijk deel van de complete training.

Om het beste resultaat te halen met trainen moet je de focus leggen op de SET-methode: slapen – eten – trainen.

Wil je meer weten over de SET-methode kijk dan op defensiefit.

Slapen is het belangrijkste onderdeel van je training.

Wat is voldoende slaap?

Als je minimaal 7 uur per nacht slaapt, is dat voldoende. Het kan natuurlijk per persoon verschillen, maar dit is even in het algemeen. Als je veel traint, zorg dan voor een uur extra slaap, zodat je spieren langer de tijd hebben om te herstellen.  Slaap zorgt voor herstel, energie en minder spierpijn.

Als je moeite hebt met wakker worden, zet dan een flesje water naast je bed en drink die op als je wekker gaat. Je lichaam gaat dan werken, waardoor je direct wakker wordt.

Welke werking heeft dat water op je lichaam?

Je lichaam bestaat voor ongeveer 65/70% uit water en je hersenen zelfs voor 80%. Het is dus essentieel om genoeg water te drinken zodat je lichaam, je organen en je hersenen optimaal kunnen functioneren.

Als je slaapt verlies je veel vocht en je vult het niet aan, omdat je ‘s nachts niet drinkt. Je lichaam heeft daardoor ’s ochtends te weinig vocht om optimaal te kunnen functioneren. Daarom drink je als je wakker wordt een glaasje water om alles weer op gang te brengen.

kijk op healthyteacher.nl

Wat kan er gebeuren bij te weinig slaap?

Door te weinig slaap kan je cortisolspiegel (hormoon) stijgen en dat kan zorgen voor een negatief effect op de spiermassa en je vetopslag. Je bouwt dus minder spieren op deze manier op en je slaat ook nog eens extra vet op. Niet echt het effect dat je wilt bereiken als je al zo goed bezig bent.

Voor de mannen is het volgende belangrijk om te weten: Japanse wetenschappers hebben ontdekt dat mannen die minder dan vijf uur per nacht slapen, een grotere kans hebben op een hoge bloedsuikerspiegel. Mannen die minder dan 5 uur slapen hebben 36% meer kans om dik te worden. Dit onderzoek is alleen bij mannen uitgevoerd, het zou hetzelfde bij vrouwen kunnen zijn. Dus: mannen die zeer korte nachten maken hebben over het algemeen een hogere bloedsuikerspiegel en een verhoogde kans om dik te worden.

Door te weinig slaap stimuleer je de afgifte van het hormoon ghreline, dat een sterke invloed heeft op het verlangen naar voedsel. Hoe meer je slaapt, hoe minder trek je hebt overdag. Als je gewoon een vreetzakje bent, dan geldt dit niet voor jou! Hormonen en eiwitten zijn een samenspel die je hongergevoel aansturen.

Ik vind het zelf heel lastig om op tijd naar bed te gaan, omdat ik vaak laat thuis ben uit stage/school en dan ’s avonds sport en ook nog mijn vrienden wil zien. Dat kost allemaal zeeën van tijd die ten koste gaan van mijn slaap.

Tips voor genoeg slaap:

  1. Neem een powernap overdag van 20 tot 25 minuten om wat rust te pakken en nieuwe energie op te doen.
  2. Haal je slaap in, dat kan op twee manieren: voordat je een korte nacht hebt alvast een paar nachten een extra uurtje slapen, zodat je extra energie opbouwt. Of nadat je te weinig hebt geslapen elke nacht daarna een uurtje extra slaap pakken.
  3. Probeer een maandplanning te maken, waarbij je dagen aankruist, waarbij je sowieso op tijd naar bed gaat en genoeg uren pakt.

Op deze manier zorg je ervoor dat je voldoende slaap hebt!

Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.

Slaap jij genoeg per nacht? Of houd jij van uitslapen?

Foto 1, foto 2

Share:
Previous Post Next Post

You may also like

1 Comment

  • Reply Wat zijn de 6 beste tips om te herstellen na een zware training?

    […] Slaap is het belangrijkste onderdeel van je training om te herstellen. Slaap zorgt ervoor dat je spieren weer herstellen en dat je elke keer meer spiermassa kan opbouwen. Wil je meer weten? […]

    11 november 2015 at 20:09
  • Leave a Reply