Follow:
Healthy Food

Hoe kom je gezond de feestdagen door?

sfeer

Gezond de feestdagen door, dat wil jij toch ook? Hoe ga jij dat aanpakken? Het is moeilijker dan je denkt om gezond de feestdagen door te komen. Gezelligheid gaat vaak gepaard met lekker eten.  Gezond eten tijdens de feestdagen hoeft niet saai te zijn. Je moet het juist zien als een uitdaging. Ik wil je daarbij helpen door tips te geven, vertellen hoe ik het ga doen en ik wil ook nog 2 gezonde recepten geven.  Klinkt als een goed plan, vind je niet?

sfeervol

De 3 beste tips om gezond de feestdagen door te komen

Tip 1 Maak gezonde hapjes met de kerst

Komen er vrienden/familie/kennissen over de vloer om kerst bij jou te komen vieren?

Maak dan lekkere gezonde hapjes, denk aan:

Bladerdeeg sterren met geitenkaas, Rode kool – wortel Koekjes met yoghurtdip, Volkoren soepstengels met rucola en parmaham, Groente pizza’s, Gegrilde Courgette met tonijn en Gehakballetjes met groenten.

Gezonde hapjes kunnen even lekker zijn als ongezonde lekkernijen, alleen je bent geen paar kilo zwaarder na de kerst.

Tip 2 Eet niet de hele dag door

Zorg ervoor dat je niet de hele dag gaat snacken, met als excuus: ‘het mag tijdens de feestdagen.’ Probeer de volgende dingen goed in te plannen: ontbijt, lunch en diner. Als je op die 3 momenten ervoor zorgt dat je goed eet, is het makkelijker om verleidingen te weerstaan.

Tip 3 Eet bewust en met aandacht

Eet tot je geen trek meer hebt en niet tot je vol zit! Je lichaam heeft namelijk 20 minuten nodig om een seintje naar de hersenen te sturen dat je vol zit. Eet je te snel zoals ik? Dan kun je allang vol zitten, maar het niet zo voelen.  Je eet al snel te veel en dat is niet gezond.

 

2 gezonde kerstrecepten

gehaktballen

Gehaktballetjes met groenten

Hoe lekker en gezond zijn de gehaktballetjes met groenten erin van mindyourfeed?

Ingrediënten:

  1. 300 gr rundergehakt
  2. 1/2 paprika, fijngehakt
  3. 1 ui, fijngehakt
  4. 1 -2 wortelen, fijngehakt
  5. 1 -2 teentjes knoflook, fijngehakt of geperst
  6. 1 ei
  7. 2 el boekweitmeel (Je mag natuurlijk ook ander meel naar keuze gebruiken)
  8. zeezout en zwarte peper, naar smaak
  9. kokosolie om in te bakken

Dit doe je:

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Snijd de paprika, ui, wortels en knoflook fijn.
  3. Laat de groente in kokosolie ongeveer 8 á 10 minuten zachtjes stomen tot de uien glazig zijn.
  4. Doe het gehakt in de mengkom, voeg er een ei en het boekweitmeel aan toe.
  5. Kruid het gehakt met zeezout, peper en andere kruiden naar keuze.
  6. Gooi de groente erbij en kneden maar!
  7. Maak nu kleine balletjes die even groot zijn.
  8. Leg ze op een bakplaat met bakpapier.
  9. Bak ze in de oven in 25 tot 30 minuten.
  10. Als ze uit de oven komen, smakelijk eten!

 

Never put the key to your happiness in someone else’s pocket.

 

patatjes

Friet van zoete aardappel

Heerlijke gezonde aardappel patatjes van ilovehealth die je minstens 1 keer moet proberen en laat kerst daar nou een mooie gelegenheid voor zijn!

Ingrediënten:

  1. 2 middelgrote zoete aardappels
  2. 2 el kokosolie
  3. 2 teentjes knoflook
  4. 1 tl zeezout

Dit doe je:

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Was de aardappels en snijd eventuele donkere stukje eruit. Je hoeft ze niet te schillen.
  3. Snijd de aardappels in lange repen en week ze 30 minuten tot een uur in koud water. Zo verwijder je het zetmeel en worden je frieten knapperiger. En dat is wat we willen!
  4. Spoel de frieten een paar keer om, en droog af met een theedoek.
  5. Smelt de kokosolie op laag vuur. Doe de frieten in een kom, giet de kokosolie erover en meng het door elkaar.
  6. Leg de frieten verspreid neer op een met bakpapier beklede bakplaat.
  7. Strooi het zeezout erover en leg evtueel de knoflook ook op de bakplaat.
  8. Zet de plaat 30-35 minuten in de oven. Hussel halverwege de frietjes zodat alle kanten goed gebakken worden.
  9. Als ze uit de oven zijn kun je lekker gaan smullen!

kerst

Hoe breng ik gezond de kerst door?

Dit wordt mijn eerste gezonde kerst. Dus ik heb wel een plan in mijn hoofd, zodat ik al het lekkers kan weerstaan. Mijn oma maakt altijd zulke lekkere stoofpeertjes en verder is er altijd tiramisu wat ik verrukkelijk vind. Dus er moet ook iets lekker zijn als gezond alternatief. Ik denk dat ik een healthy taart en healthy snacks maak & daar heerlijk van ga genieten. Ook maak ik wat groente- en fruit-smoothies.

Ik ga ervoor zorgen dat er genoeg lekkers voor mij is. Dat kost wat tijd en energie, maar dan gaat het mij deze kerst zeker ook lukken! Ik blijf ook tijdens de feestdagen sporten. Anders is het na de feestdagen altijd gelijk zo zwaar om terug in het sportritme te komen.

Ik wens je veel succes om de kerst gezond door te komen.

 

Nog een vraagje: heb jij nog goede voornemens voor 2016?

 

Alvast een fijn kerstfeest en een gelukkig nieuw jaar!

Foto’s: bron 1, bron 2, bron 3, bron 4

Share:
Previous Post Next Post

You may also like

No Comments

Leave a Reply