Follow:
Mental health, Personal

Mijn helweek was letterlijk hel!

helweek

Mijn helweek: weinig contact met vrienden, het in kaart brengen van mijn toekomst en mijn levensdoel en nog veel meer!

Wat is helweek?

Een helweek is een week waarin je uit je comfortzone stapt, je dagelijkse routine doorbreekt en je verder leert reiken dan normaal. Je leert jezelf nog beter kennen,  je vaardigheden verder te ontwikkelen en dingen gedaan te krijgen die je moet doen.

motivatie

DE REGELS

  • Start maandagochtend en stop zondagavond.
  • Sta elke ochtend om 5.00 uur op.
  • Ga elke avond om 22.00 uur naar bed.
  • Werk de hele week extreem hard. Wees gefocust, bewust en plichtsgetrouw.
  • Blijf trouw aan je plan.
  • Wees bewust van je modus en focus.
  • Wees je bewust van de verschillende rollen die je in de loop van een dag vervult en vervul ze met glans.
  • Probeer de hele tijd blij, positief en oplossingsgericht te zijn.
  • Wees daadkrachtig en proactief.
  • Neem weloverwogen, kwalitatieve rust.
  • Besteed extra aandacht aan kleding en uiterlijk.
  • Laat alle privéaangelegenheden tot de avond wachten.
  • Gebruik geen sociale media onder werktijd.
  • Beperk praatjes met collega’s tot een minimum.
  • Train minstens één keer per dag, het liefst ’s ochtends.
  • Eet de hele week uitsluitend gezond.
  • Laat de tv uit.

Ik heb een gezonde taart gemaakt om helweek healthy door te komen.

taart
Het recept komt binnenkort online!

 

De week

Maandag: Vaste gewoontes

Dinsdag: Modus en focus

Woensdag: Timemanagement

Donderdag: Buiten je comfortzone

Vrijdag: Rust en herstel

Zaterdag: Innerlijke dialoog

Zondag: Plaats je leven in perspectief

Iedere dag is er een thema en een bijpassende opdracht die je uit moet voeren of beantwoorden.

 

Opdrachten

Over een aantal opdrachten die ik heb gedaan wil ik graag meer vertellen.

Wat is mijn levensdoel?

Ik wil graag iets voor anderen kunnen betekenen. Ik wil lesgeven, schrijven, sporten en leuke momenten vastleggen met vrienden en familie.

Wat zijn mijn doelen voor aankomend jaar?

  • Een e-book schrijven.
  • Een goed werkend blog bijhouden.
  • Namen beter gaan onthouden.
  • Gezond blijven eten.
  • Meer leren over bloggen.
  • Meer verschillende dingen eten en proberen.
  • Vaker op bezoek bij opa en oma.
  • Over mijn faalangst heen komen.

Ik moest een lijstje maken met goede en slechte gewoontes. Naast dat moest ik ook aan 3 personen die mij goed kennen vragen of zij ook een lijstje wilden maken met mijn goede en slechte gewoontes. Jij ziet jezelf namelijk anders dan anderen dat zien. Het is een leerzaam moment voor jezelf.

Hier voor jou een aantal punten van mijn goede en slechte gewoontes:

Goede gewoontes

  • Ik stel prioriteiten.
  • Ik kan mij lang op 1 ding focussen.
  • Ik geef anderen mensen complimenten.
  • Het lukt mij goed om gezond te eten.
  • Ik ben (bijna) altijd eerlijk.
  • Ik kan goed voor mijzelf opkomen.
  • Het lukt mij altijd om op tijd te komen op afspraken.

Slechte gewoontes

  • Onder mijn werktijd op social media zitten.
  • Ik ga te laat naar bed.
  • Ik ben slecht in namen (I AM TRYING).
  • Ik drink te weinig water.
  • Frustraties afreageren op mijn moeder.

Ik heb tijdens helweek mijn vriendinnen een kaartje gestuurd, om te laten weten hoe blij ik met hun ben.

Kaartjes

Mijn helweek

Mijn helweek was echt een hel, maar tegelijkertijd ook heel leerzaam. Ik dacht:  “Dat doe ik wel eventjes”, maar er kwam veel meer bij kijken. Mijn wekker ging dan ook ’s ochtends om half 6 en ’s avonds om half 11. Deze tijden kwamen mij beter uit, omdat ik tot laat sport en ’s avonds productiever ben.

Elke ochtend werd ik wakker en nam ik een healthy eiwitshake met bosvruchtensmaak. Daarnaast pakte ik het boekje ‘Helweek’ erbij en keek ik wat mij te wachten stond voor de dag en de opdrachten.

Verder maakte ik to-do lijstjes met dingen die per dag, per maand en per jaar gedaan moesten worden. Een tip: probeer niet te strak te plannen, er kan altijd iets tussendoor komen.

Ik leerde mijzelf tijdens de helweek goed kennen. Alles stond in het teken van buiten mijn comfortzone durven te stappen, meer dingen te bereiken dan normaal en minder social media.

Je moet je focussen op wat je aan het doen bent zo mag bijvoorbeeld niet op social media zitten. Het gevolg is dat al mijn taken gedaan worden op de dag zelf en voor je het weet is de dag om.

 

Wat vond ik lastig?

Ik vond het echt lastig om mij 1 dag op één ding tegelijk te focussen.  Bedenk je maar dat je aan het douchen bent en je al aan het nadenken bent wat je daarna gaat doen. Dat kost zoveel meer tijd en je blijft langer staan. Als je op de wc zit, denk je ook al na over andere dingen.

Ik ben zo gewend om de hele dag te denken en te denken. Heb jij dat nou ook?

Dus met veel moeite is het mij gelukt. Het effect daarvan was dat taken en dingen sneller gedaan werden, omdat ik mij maar op 1 ding tegelijk focuste.

focus

Mijn helweek was leuk, leerzaam en zwaar. Je leert op een andere manier naar jezelf kijken. Ik voel mijzelf een heel ander persoon, door middel van de opdrachten en de informatie uit het boek.

 

Om jou een voorproefje van helweek te geven, geef ik je voor morgenochtend een opdracht mee:

Als je morgen wakker wordt, stelf jezelf een vraag waarop alleen een positief antwoord is.

Op deze manier wordt je met een positiever gevoel wakker.

 

Wil jij nu ook helweek proberen?

Schaf het boek helweek aan.

http://helweek.nl/

 

Bron:1

Share:
Previous Post Next Post

You may also like

1 Comment

  • Reply George nyaro

    Mooi site heel professionele elementen met inhoud.

    Daarnaast vind ik het vooral leuk dat je er al zo vroeg bij bent wat betreft “op je gezondheid letten”.

    George.

    29 december 2015 at 01:24
  • Leave a Reply